kurkawodna.com.pl

Blog tematyczny o rodzicielstwie, modzie i urodzie

Lifestyle

Dobra organizacja czasu — jak to robić?

Dobra organizacja czasu — jak to robić?

Jesteśmy jednymi z tych osób, które wiecznie są spóźnione, zawsze mają mnóstwo zaległych rzeczy do zrobienia i już nie wiedzą, za co się zabrać? Jeśli tak, to prawdopodobnie dobra organizacja czasu jest nam obca. Najczęściej bowiem wystarczy lepiej rozplanować nasz dzień i okaże się, że nie dość, że zrobimy wszystko z naszej listy zadań, to jeszcze znajdziemy czas na odpoczynek. Jak tego dokonać?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co nam przeszkadza w dobrej organizacji czasu
  • jak powinno wyglądać prawidłowe organizowanie pracy
  • jak prawidłowo tworzyć cele

Zła organizacja czasu — czemu nie umiemy planować?

Dobra organizacja czasu to podstawa efektywnego działania. Czasem, jednak mamy z tym spory problem. Dlaczego tak się dzieje?

Prokrastynacja — brzmi tajemniczo, ale to po prostu odkładanie wszystkiego na później. „Trzeba zrobić pranie? Zrobię to jutro…”, „Pasowałoby zacząć w końcu ten projekt dla nowego klienta… Jutro będę mieć więcej czasu, może wtedy zacznę…” – takie odkładanie może się ciągnąć się i ciągnąć, dopóki nie zbliży się deadline i wszystko na raz zwali nam się na głowę.

Prawo Parkinsona mówi, że praca rozszerza się tak, żeby wypełnić czas dostępny na jej wykonanie. Chodzi o to, że im więcej czasu mamy na wykonanie jakiegoś, nawet prostego zadania, tym dłużej go robimy. Np. jeśli mamy 5 godzin na posprzątanie domu, to będziemy to robić 5 godzin, mimo że możliwe jest wykonanie tego zadania w umiarkowanym tempie nawet w 2 godziny. 

Wieczne zmęczenie — jeśli źle się wysypiamy i nie robimy przerw w zadaniach, nasza praca jest dużo mniej efektywna i zdecydowanie wolniejsza. 

Rozpraszacze — jak często zdarza się nam, że w środku wykonywanej pracy przyjdzie nam wiadomość z protalu społecznościowego i zamiast kontynuować zadanie, zaczynamy przeglądać Instagrama czy TikToka?

Multitasking — wielozadaniowość to mit. Jeśli mamy zbyt wiele na głowie, ciężko się skupić na wykonywanej pracy i przez to efekty są mizerne. Wszystko nam się miesza, zużywamy tylko niepotrzebnie energię, jesteśmy niedokładni i wolni. 

Źle dobrane cele — chcemy nauczyć się rysować i postanawiamy się tego nauczyć. Postanowienie to za mało. Trzeba dobrze rozplanować swój cel, żeby to doszło do skutku.

Organizacja czasu — metoda SMART

Nasz cel powinien być:

  • Sprecyzowany — Czy potrafisz konkretnie sprecyzować cel? Jakie etapy musisz przejść, aby go osiągnąć?
  • Mierzalny — jak zmierzysz swój postęp? Skąd będziesz wiedzieć, że zbliżasz się do celu?
  • Atrakcyjny — Czy twój cel jest ambitny i atrakcyjny? Czy będziesz chciał/a o niego walczyć?
  • Realny — Czy jesteś w stanie go osiągnąć? Czy jest rzeczywisty i możliwy do spełnienia?
  • Terminowy — Ile masz czasu do zrealizowania tego celu? Czy wyrobisz się w czasie? Czy nie dajesz sobie za dużo czasu?
organizacja czasu

Organizowanie pracy — najważniejsze zasady

  • Najpierw rób najważniejsze rzeczy, a potem mniej ważne. 
  • Nie odkładaj niczego na potem, bo potem może być już za późno. To, co mieliśmy zrobić teraz, zróbmy teraz.
  • Ustalaj sobie czas na wykonanie zadania — powinien być realny, czyli nie za długi i nie za krótki.
  • Skup się tylko na jednej rzeczy na raz.
  • Rób sobie przerwy w pracy. Planując, pamiętaj o zostawieniu czasu na sen, jedzenie, toaletę i chwilę relaksu. Nie możemy przecież funkcjonować jak zombie. 
  • Przy wykonywaniu ważnych zadań odetnij się od wszelkich rozpraszaczy, jeśli to możliwe. Wycisz powiadomienia w telefonie, wyłącz telewizor, oddal się od hałasów. 
  • W pracy oraz w życiu domowym pamiętaj, że nie jesteś sam. Czasem warto kogoś poprosić o pomoc w wykonaniu zadania. 
  • Nowe nawyki wprowadzaj stopniowo.
  • Ustalając nowe cele i zadania, korzystaj z metody SMART. Dokładnie rozpisuj każde większe zadanie. (Nie musisz rozkładać na czynniki pierwsze tego, jak zrobić pranie.)
  • Korzystaj z kalendarza lub planera. Rób checklisty, używaj zakreślaczy, stwórz własne oznaczenia (np. gwiazdki, podkreślenia, fale, krzyżyki) i zapisz do nich legendę na końcu lub początku kalendarza.
  • Bądź elastyczny/a, znajdź miejsce na spontaniczność. W końcu może wydarzyć się coś niezależnego od nas (np. choroba, zalane mieszkanie itp.), co nie pozwoli nam zrealizować naszych planów. Musisz je wtedy trochę zmodyfikować. 
  • Dobra organizacja czasu to nie teoria. Samo planowanie nie wystarczy. Trzeba jeszcze, to co sobie ustalisz, wykonać!

Udostępnij