kurkawodna.com.pl

Blog tematyczny o rodzicielstwie, modzie i urodzie

Parenting

Czego nie wolno jeść w ciąży? Lista produktów zakazanych

Czego nie wolno jeść w ciąży? Lista produktów zakazanych

Przyszłe matki nie muszą jeść za dwoje, ale mają to być urozmaicone i zdrowe posiłki. Odżywianie w ciąży nie jest tak skomplikowane, jak wiele pań myśli. Istnieje jednak kilka produktów, które są zakazane dla kobiet ciężarnych. Czego nie wolno jeść w ciąży?

Zmiana zapotrzebowania na składniki odżywcze i witaminy

W ciąży prawie nic nie jest tak ważne, jak prawidłowe odżywianie. Ponieważ zapotrzebowanie na minerały i witaminy znacznie wzrasta w tym czasie, to brak pewnych składników odżywczych może mieć wpływ na rozwój dziecka. To wystarczający powód, aby zastąpić chipsy i fast foody chlebem pełnoziarnistym i warzywami. Z nielicznymi wyjątkami, dla kobiet w ciąży obowiązują te same zalecenia żywieniowe, co dla kobiet niebędących w ciąży. Warzywa i owoce są mile widziane. Jeśli chodzi o czekoladę, ciastka i inne rzeczy, lepiej powiedzieć nie. A w przypadku chleba lub makaronu odmiany pełnoziarniste są zdrowsze niż te z białą mąką.

Jak powinno wyglądać menu kobiety w ciąży?

W codziennej diecie powinno być dużo świeżych warzyw, sałatek i owoców, w tym soków i zup. Bardzo ważne jest, aby dokładnie umyć owoce, warzywa i sałatę przed spożyciem. Na co dzień powinien być jedzony chleb i makaron pełnoziarnisty oraz ryż naturalny. Bardzo ważne są także produkty mleczne, które zawierają wapń, białko i wiele składników odżywczych. Tygodniowo panie powinny spożywać od 300 do 600 gramów niskotłuszczowego mięsa lub dwie porcje świeżych ryb, z których przynajmniej jedna to ryba o wysokiej zawartości tłuszczu. Są one doskonałym źródłem białka, dostarczają jodu i cennych kwasów tłuszczowych omega-3. Nie wolno zapomnieć również, aby pić wystarczająco dużo. Powinno być to, co najmniej półtora litra płynu dziennie. Oprócz wody bogatej w wapń mogą to być niesłodzone herbaty owocowe i ziołowe. Nawet kawę można pić w czasie ciąży. Do trzech filiżanek dziennie uważane jest za bezpieczne.

Czego nie jeść w ciąży?

Istnieje kilka rzeczy, których w czasie ciąży w żadnym wypadku nie należy spożywać. Mogą one poważnie zaszkodzić dziecku. Są to:
– alkohol
– surowe mięso i wędliny
– surowe ryby
– produkty z surowego mleka
– surowe jaja
– napoje energetyczne zawierające kofeinę
– nikotyna.
Często nie zaleca się podawania miodu dzieciom w wieku poniżej jednego roku, ponieważ może w nim znajdować się bakteria Clostridium botulinum. Z tego powodu wiele kobiet w ciąży nie ma pewności, czy bakteria może być niebezpieczna nawet dla nienarodzonego dziecka. Kwas żołądkowy w ciele kobiety w ciąży szybko zabija tę bakterię, a zatem nie stanowi zagrożenia dla nienarodzonego dziecka. Liczne pierwiastki śladowe i witaminy sprawiają, że miód jest prawdziwym pożywieniem dla kobiet ciężarnych. Jednak ze względu na wysoką zawartość cukru należy spożywać go mało, maksymalnie jedną łyżeczkę dziennie.

Dieta wegetariańska w ciąży

Dieta wegetariańska nie stanowi problemu dla kobiet w ciąży. Aby zapobiec niedoborowi żelaza, należy spożywać dużo produktów pełnoziarnistych, roślin strączkowych, warzyw, jaj i produktów mlecznych. W indywidualnych przypadkach może być konieczne stosowanie suplementów diety.

Udostępnij